Vinul, mai ieftin decat apa

Depinde la ce vin vă referiți și de unde vă cumpărați apa îmbuteliată, dar pe rafturile unora dintre cele mai mari supermarket-uri din Australia nu e prea greu, în ziua de azi, să găsiți vin mai ieftin decat apa.

Puteți să aveți în vedere o sticlă de vin prea puțin cunoscut, la o super ofertă – 1 dolar australian.

Asta până când vedeți apa dvs. preferată, bine-cunoscută, la 2.99 dolari australieni.

Indiferent ce preferați, dacă e să comparați cât cheltuiți pe o sticlă normală de 350 ml de apă – 2,5 dolari australieni, atunci „cu siguranță gasiti o sticlă de vin mai ieftină decât o sticlă de apă”, spune Prof. Kym Anderson de la Wine Economics Research Centre din Adelaide.

„Și asta pare puțin ciudat, mai ales când se mai adaugă și impoziturile de desfacere și de distribuire, spune el.

Cum s-a întâmplat așa ceva?

Nu este prima dată când astfel de scenarii de tarifare au devenit material de știri în Australia, dar conform unor experți, situația curentă este gravă.

Prețurile acestea au fost afectate de câțiva factori aflați în strânsă legătură, printre care ratele de schimb recente, scăderea cererii la nivel internațional și o împotmolire a producției pe piața domestică.

Unele avantaje pe care dolarul australian le-a avut față de cel american de la începutul anului 2011 și până în 2013 au avut două efecte majore asupra industriei vinului, spune Paul Evans, director executiv al WFA, Winemaker’s Federaion Australia.

„Mare parte din cantitățile pe care le vindeam peste ocean s-a întors pe piața domestică, din moment ce a scăzut cererea internațională pentru vinul nostru”.

Această situație accentuează competiția dintre producătorii locali, explică el, ceea ce la rândul său scade prețurile.

„Pe de altă parte, desigur că încurajează și importurile, și am văzut cum a crescut substanțial proporția vânzărilor pe piața domestică a vinului importat”, spune el.

 Impozite și Prețuri

Un alt factor care a contribuit la menținerea prețurilor vinurilor la un nivel scăzut în Australia este taxa pe alcool, care variază în funcție de produs.

„Cu ce vă confruntați voi în Australia este un regim unde vinul și cidrul sunt taxate diferit”, explică prof. Robin Room, un lider recunoscut internațional în cercetarea în domeniul alcoolului, director al Melbourne Turning Point Alcohol and Drug Centre.

„Sunt taxate mai degrabă conform valorii produsului așa cum se vinde, decât cantității propriu-zise de alcool din ele”.

Această situație, spune el, se traduce în felul următor: vinul se vinde ieftin și taxa este tot mică.

„Așa că cei care produc vinuri mai scumpe sunt taxați mai mult și dacă nu produc și ei vin ieftin – simt că nu sunt tratați cum trebuie.”

Și asta a cauzat o diviziune în industrie, spune el.

Pretul minim pe alcool

Unul dintre scopurile profesorului Room este să reducă problemele de sănătate cauzate de alcool în Australia. Așadar, piperarea taxelor pe vinuri ieftine ar reduce competiția de pe piața domestică și ar ajuta astfel la reducerea problemelor mai larg răspândite de sănătate?

„Am observa o diminuare a problemelor cu adevărat grave de sănătate – și a unora dintre problemele de ordine socială și violență, cauzate de băutură”, spune el.

În schimb, prof. Room spune că s-a observat o creștere continuă a problemelor de sănătate asociate consumului de alcool.

„Este valabil în particular pentru incidentele cu oameni într-o stare gravă de ebrietate”, spune el.

„Apelurile de Urgență s-au dublat în Victoria în ultimii zece ani, iar numărul celor care au ajuns la Urgență în urma unor episoade de beție cruntă a crescut.

„Internările pentru ciroză hepatică au crescut”, spune el.

Dar mai spune și că alcoolul în Australia „a fost ieftin în tot acest timp” și că dincolo de taxe, stabilirea unui preț minim pentru aceste produse „ar fi de asemenea un pas important, dacă avem în vedere reducerea problemelor cauzate de alcool.”

Duopolul și producătorii de vin

Un alt factor care menține prețul vinului la un nivel foarte accesibil în Australia este duopolul dintre două supermarket-uri mari, Woolworths și Coles.

Cele două controlează, împreună, 70% din vânzările pentru vin.

WFA a declarat că aplaudă investițiile majore din industrie care au rezultat de aici, dar și că trebuie revizuită situația.

„Este un dezechilibru considerabil între puterea de piață a distribuitorilor și producătorii de vin, care afectează în mod negativ industria în întregul său”, spune Mr. Evans de la WFA.

crama australiana

„Acest lucru se reflectă în costul marginal și în profitabilitate pentru producătorii de vin, care scade considerabil în cazul proprietarilor de vii.”

„Și am observat profituri scăzute pentru ei, iar în unele cazuri, în anii din urmă, pierderi la ambele niveluri”, spune el.

Alții spun că duopolul nu este un lucru chiar atât de rău și că marii distribuitori îi ajută pe producătorii de vin în eforturile lor dintr-o perioadă mai dificilă pe piață.

Un mic propietar de vie din Canberra, în teritoriul capitalei australiene spune că distribuitori precum Dan Murphy s, deținut de Woolworths, sunt chiar buni comercianți.

„În mod sigur îi ajută pe unii proprietari cu excesul de producție”, spune Fergus McGhie, de la Mount Majura Vineyard.

vinuri la mare cautare

Supraabundența de vin autohton cu care se confruntă Australia nu este durabilă pe termen lung, spune WFA.

„Intenționăm să reducem suprafața generală cultivată cu vii – și astfel astfel producția de vin – cu aproximativ 10%”, spune el, ca explicație pentru unele soluții care au fost discutate pentru a reduce excesul australian de vin.

„Și asta în fiecare regiune. Ni s-a spus că toată lumea trebuie să reducă cu aproximativ 10% din vii pentru a restabili echilibrul.”

„Dar nimeni nu vrea să facă asta. Și eu nu tai 10% din via mea. Așa că numai cei care chiar nu îneleg cum stau lucrurile se plâng de duopolul distribuitorilor”, spune el.

„Acești distribuitori mari își fac doar treaba prin vânzarea vinului – și o fac bine.”

Pentru consumatori?

În general, prețurile stupefiant de mici pentru sortimentele de vin australian par acceptabile pentru unii producători, ceea ce nu îi deranjează deloc pe clienții în căutare de o sticlă bun de vin, la un decent, sub 10 dolari.

Din aceeasi categorie

No Comments Yet.

Comenteaza acest articol

Your SEO optimized title